26 mei 2020

Hoe zorgen we voor een brede, sterke leercultuur, waarin een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend is?

Hoe zorgen we voor een brede, sterke leercultuur, waarin een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend is?

In het discussiestuk wordt een pleidooi gehouden om nieuwe arrangementen op te zetten voor werken, onderzoeken en een leven lang ontwikkelen. Dat vraagt om een andere leercultuur. Drie tafelgasten gingen met elkaar in gesprek hierover tijdens de derde dialoogbijeenkomst van dinsdag 18 februari.

Nieuwe arrangementen voor werken, onderzoeken en leven lang ontwikkelen

De drie tafelgasten die met elkaar in discussie gingen, waren:

  • Henk Hagoort: voorzitter CvB Hogeschool Windesheim
  • Erik Stam: hoogleraar UU en lid commissie Borstlap
  • Rob Mudde: vice-rector TU Delft

De onderwijssector wil een doorbraak realiseren in een leven lang ontwikkelen. Dit is nodig omdat de welvaart van Nederland afhangt van de productiviteit en kwaliteit van ons menselijk kapitaal. Door technische ontwikkelingen en globalisering verandert de aard van werk continu en soms radicaal. ‘We hebben dus een goed opgeleide, wendbare en weerbare beroepsbevolking nodig om hiermee om te gaan. En die kan alleen bestaan als permanent leren, jezelf een leven lang ontwikkelen, vanzelfsprekend zijn’, aldus het pleidooi uit het discussiestuk.

Het publiek deed actief mee aan de discussie. Wilt u de gehele discussie terugluisteren? Luister dan de podcast.

Bekijk ook het e-magazine Nieuwe arrangementen voor werken, onderzoeken en leven lang ontwikkelen waar u een sfeerimpressie krijgt van de dialoogbijeenkomst, interviews leest van de tafelgasten en bezoekers en het verslag van de discussie terugleest.

Copyright - Toekomst van ons onderwijs