Opbrengsten ‘Toekomst van ons Onderwijs’
De opbrengsten van de dialoog
‘Ik ben Oumaima El Ghoulbzouri en ik ben 22 jaar en woon in Amsterdam. Ik ben net afgestudeerd als politicoloog en werk als bestuurder bij de Landelijke studentenvakbond.’
‘Studenten zijn hier goed georganiseerd. In vergelijking met andere landen is dat bijzonder. De studentenvakbond heeft een eigen plaats in het onderwijssysteem. Studenten worden gestimuleerd om kritisch te zijn in het hoger onderwijs. Dat vind ik bijzonder én als student ook belangrijk.’
‘Ik maak me er zorgen over dat veel leerlingen niet zo gemakkelijk kunnen doorstromen en er veel langer over doen om op de juiste plek terecht te komen. En dat ligt niet altijd aan henzelf. Het kan al beginnen met een te laag advies op de basisschool. Ook op andere momenten in de opleiding zijn er selectiemomenten die een barrière vormen voor studenten, waardoor je bijvoorbeeld net niet die master kunt volgen die je zou willen.’
‘Het is belangrijk dat we leerlingen en studenten eerlijke kansen bieden in het onderwijssysteem. Sommigen staan bij het begin al met 1-0 achter en hebben nu eenmaal iets meer tijd nodig dan anderen. Dat moet je gelijktrekken. Ga dus niet uit van gelijke kansen maar van eerlijke kansen.’
‘Het is mijn droom dat we echt het meest open en toegankelijke onderwijssysteem van de wereld hebben, waarin je achtergrond niet meer zo bepalend is voor de route die je volgt.’